Shoot Photo Challenge #17: Herinnering

Hoe ga je herinneringen vastleggen?
Het laten zien van babyfoto’s van het grut of desnoods van mezelf had natuurlijk gekund, maar dat is dan natuurlijk geen oefening voor mij.
Kijkend om me heen waar ik herinneringen aan heb, bracht me bij de snoeppot van mijn oma. Mijn oma die bijna 16 jaar geleden heel plotseling overleed.

“Neem nog maar een snoepje mee voor onderweg.” Zei mijn oma als we weer naar huis gingen. De schuifdeur van de donkerbruine houten kast werd opzij geschoven, het snoepblik werd geopend en dan moest je gaan kiezen. Lastig, lastig, want er lag zoveel lekkers in. ” Ah vooruit, pak er maar 2.”

Knutselen deed mijn oma heel graag. Haken, breien, borduren, Pergamano (geen idee wat het is? klik dan hier!) etc.. Ze kon het allemaal. Als we dan bij opa en oma kwamen, was het dan ook een feest om na een partijtje Disney kwartet (waarvan 1 van de Peter Pan kaarten een hoekje miste waardoor je precies wist wat je moest vragen) te gaan knutselen. Vooral Pergamano kaarten maken was favoriet, maar ook kaarten borduren met het prachtige glittergaren.  Ze had alle kleuren die je maar kon bedenken. Een garen snoepwinkel.

Shoot Challenge 17 (5)

Aan het vingerhoedje zit ook een mooie herinnering aan mijn vingerhoedjes sparende oma. Als vierdeklasser op de Havo stond er een werk(ahum)week op het programma. Mijn werkweek was in Barcelona. Goh, wat een straf.
Tijdens die week bezochten we ook het klooster van Montserrat. Het was prachtig, maar verder zei het me toen weinig. Behalve het vingerhoedje dat ik heel toevallig tegenkwam in de winkel daar. Ik pakte hem, twijfelde of ik hem mee zou nemen en zette hem terug. Om hem vervolgens toch mee te nemen, want “ik was nu hier en oma zal dit enorm mooi vinden.”
Bij thuiskomst kon ik hem haar geven en och, wat was ze er blij mee!
Precies 1 week later overleed ze.

X

Joyce

Geef een reactie

