Kopenhagen met het grut!

De zomervakantie zit er hier alweer op, maar dat maakt niet uit. Ik schrijf gewoon een na-de-zomervakantie-blog-die-handig-kan-zijn-voor-de-volgende-zomervakantie-blog. Ik kan onze vakantie van dag tot dag met jullie delen, maar dat bespaar ik jullie. Ook mezelf overigens, want ik heb een enorme hoeveelheid foto’s om uit te kiezen en laat ik dat nou net moeilijk vinden.
Wel wil ik heel graag onze dag Kopenhagen delen, aangezien het echt een enorm geslaagde dag was.
Een stad bezoeken met het grut is echt heel leuk!

We schaften een Copenhagen Card aan voor 5 dagen (ze zijn te koop voor 1,3 en 5 dagen. Kinderen tot 10 jaar zijn gratis, openbaar vervoer is ook inbegrepen, niet alleen geldig in Kopenhagen, maar een groot gebied rondom Kopenhagen). Vanaf onze camping, Hillerod Camping, (met grote dank aan Kidseropuit.nl voor de tip!) was het 40 minuten met de trein naar Kopenhagen Centraal Station.

Van te voren hadden we al een kleine route uitgestippeld die we zo ongeveer konden lopen met het grut en zo een aantal leuke bezienswaardigheden te bezoeken. Ik zeg ongeveer, omdat we het rustig aan deden. Niet teveel en te strak plannen, maar juist ook genoeg ruimte laten om te kunnen spelen of uit te rusten. Vooral omdat het ook best warm was op de dag dat we door Kopenhagen struinden.

Als eerste stond de Rundetaarn op het programma. Zo’n bezienswaardigheid in Kopenhagen die je een keer gezien moet hebben. De toren beklim je niet met een trap, maar met een klinkerweg. Bovenaan word je beloond met een mooi uitzicht over de stad.

Na een mooie wandeling door het park Kongens Have (Konings Kasteeltuin), kwamen we bij het paleis van de koningin, Amalienborg. 4 identieke paleizen die rondom een plein staan. De wachters maakten enorme indruk op het grut (ons jongste grutje heeft nog een paar dagen als wachter bij ons huisje gestaan) vooral toen ze ook nog de wisseling van de wacht konden zien.

Vanaf het paleis richting het water lopend vind je de paleistuin. Met een grote fontein waar je heerlijk verkoeling vindt na een stadswandeling, uitzicht op het prachtige Opera gebouw en heerlijk kan genieten van de stad langs het water.

Na een kleine wandeling langs Nyhavn en een ijsje (nee, geen groot Deens ijs, dat volgde later in de vakantie) stapten we op de boot en genoten van het uitzicht, de informatie bij alle bezienswaardigheden en rustten even lekker uit. Het grut vond het heerlijk om op deze manier even bij te komen en keek hun ogen uit.

Als laatste stond pretpark Tivoli, dat midden in de stad en naast het Centraal Station ligt, op het programma. Tivoli is een oud pretpark en de moeite waard om zeker even een rondje te lopen in de avond. Alle lampjes gaan dan aan waardoor het park iets magisch krijgt. Attracties zijn we niet in gegaan, we zijn niet zulke waaghalzen en de prijzen waren ook wel erg hoog (je betaalt entree, maar voor de attractie zelf moet je ook betalen). Er even doorheen wandelen en even spelen in de speeltuin was al voldoende na zo’n dag.

Het grut heeft genoten van de stad en vond het echt heel erg gaaf! (Ik hoop natuurlijk stiekem dat ik mijn ” ik houd van de grote stad”- gevoel goed heb doorgegeven en dat we dit vaker kunnen gaan doen).

Ondertussen mis ik Kopenhagen nog iedere dag en zijn we we nu al de zomervakantie voor volgend jaar aan het uitstippelen. Met sowieso 1 wens, Kopenhagen….

X

Joyce

5 gedachtes over “Kopenhagen met het grut!

Geef een reactie

