Enchilada’s en The Hairy Bikers!

Fan was ik van The Hairy Bikers, nadat ik in Londen het curry boek van de mannen kocht. We konden op een gegeven moment geen curry meer zien, maar wat hebben we gesmuld!
Binnenkort toch maar weer eens het boek uit de kast trekken. Veel te lang geleden dat ik een lekkere curry heb gemaakt. Vergeet de curry overigens, deze blogpost gaat over enchilada’s!

The Hairy Dieters (8)

 

Na een aantal kookboeken, besloten de mannen Dave en Si, dat al hun recepten te lekker zijn en dat ze nodig op dieet moesten. Een dieet boek genaamd, hoe kan het ook anders, The Hairy Dieters was geboren.
Inmiddels zijn ze 3 dieet boeken verder en een hele dieet club rijker.

The Hairy Dieters omslag #2 goudfake.indd

Ik mocht van Kosmos Uitgevers het tweede boek, ‘Echte mannen dieet (stiekem ook voor vrouwen)’ testen en kijken wat ik ervan vind.
Nou moet ik eerlijk bekennen dat het me niet te doen was voor het dieet, ik ben gek op kookboeken en vind het dan ook heerlijk om er regelmatig uit te koken. Zo ook met dit boek dus. En ja, ik ben enthousiast!
Simpele en lekkere recepten, zonder exotische ingrediënten. Het enige minpuntje vind ik de light producten die gebruikt worden. maar goed, dat is zo aangepast naar een niet light product natuurlijk.

Vorige week maakte ik Enchilada’s en jummie, wat was het lekker!
Ik maakte de enchilida’s zonder chilivlokken of jalapeno peper, omdat de kinderen niet van pittig eten houden. Maar mexicaans eten zonder pepers kan natuurlijk niet, dus ik maakte er een tomatensalsa uit het ‘ Mexican Food Made Simple’ boek van Thomasina Miers boek bij. Met lekker wat jalapeno pepers!
Aangezien we zo lekker gesmuld hebben, deel ik het recept (met hier en daar een persoonlijke toevoeging) met jullie!

Wat heb je nodig?
* 450 extra mager rundergehakt
* 1 ui, gesnipperd
* 2 tenen knoflook, fijngehakt
* 400gr rode kidneybonen in chilisaus
* 3 eetlepels tomatenpuree
* 1 theelepel gedroogde chilivlokken (ik voegde het niet toe, omdat de kinderen niet van pittig houden)
* 600ml runderbouillon
* 8 zachte tortilla’s
* 50 gr niet te vette, oude cheddar
* 150gr halfvolle creme fraiche
* 3 eetlepels tomatensalsa (vers of uit fles, ik maakte hem zelf naar recept van Thomasina Miers)
* korianderblad
* partjes limoen
* zout en peper
(ik voegde ook nog wat paprika en ananas toe, voor wat meer bite in de vulling)

The Hairy Dieters

Hoe maak je het?
1. Zet een grote pan op niet te hoog vuur en bak in 5 minuten het gehakt, de ui en de knoflook. Doe de bonen en de chilisaus in de pan en roer er de tomatenpuree en eventueel wat chilivlokken door.
2. Voeg de bouillon toe en breng alles met peper en zout op smaak. Breng alles aan de kook en laat 25-30 minuten op laag vuur pruttelen zonder deksel. Roer af en toe. het vlees moet gaar zijn en de saus dik.
3. Verhit de oven tot 200graden/ hetelucht 180graden. Vet een ovenschaal in. Neem een tortilla en schep er wat gehaktmengsel in, vervolgens wat kaas en vouw er een pakketje van. Leg deze in de ovenschaal. Vouw de rest van de tortilla’s.
4. Dek de schaal met aluminiumfolie af en zet hem 15-20 minuten in de oven. Haal de laatste 5 minuten van de kooktijd het folie eraf, zodat ze bruin kunnen worden.
5. Schep de creme fraiche en de salsa over of naast de tortilla en garneer met korianderblad (deze laatste gebruikte ik niet, omdat ik geen koriander liefhebber ben ;)). Breng alles op smaak met wat peper en geef de partjes limoen erbij.

The Hairy Dieters (5)

Eet smakelijk!

The Hairy Dieters, echte mannen dieet (stiekem ook voor vrouwen)
Auteurs Dave Myers en Si King
Prijs: € 17,50
ISBN: 9789021560601
Kosmos Uitgevers

x
Joyce

2 gedachtes over “Enchilada’s en The Hairy Bikers!

Geef een reactie

