Jij bepaalt wat er op tafel staat #7

Mijn eerste blog in mei.
Na de kauwgomballentaart werd het even stil hier.
Het was helemaal niet bedoeling, want ik wilde gewoon bloggen in de vakantie van de man en het grut.
De gedachte was heel makkelijk. De uitvoering liet wat te wensen over.
Waardoor ik de eerste dagen van de vakantie een onrust voelde. Tot ik me er bij neer legde en me afvroeg waarom ik van mezelf zo nodig moest.
Dus genoten we met zij n 5en van 2 weken heerlijke vakantie!

Afgelopen weekend begon het echt weer te borrelen en pakte ik ‘Jij bepaalt wat er op tafel staat’ weer op. Voor de vakantie maakte ik een heerlijke pasta met pancetta en vroeg ik om een bladzijde uit het boek van Madame Charlotte, On Fire.
Juustem, een barbecue boek.

On Fire- Mme Charlotte  | zjojes

Mireia noemde op mijn Facebook pagina, blz 89. Daar stond een plaatje, dus ik bladerde even verder.
Overigens dacht ik bij het eerste boek dat ik hier plaatste dat het een kunst was om een pagina te noemen waar een foto of hoofdstuk titel op staat. Maar na 7 delen moet ik zeggen dat jullie er allemaal ontzettend goed in zijn.
Terug naar het boek.
Het werd blz. 94. ‘Gegrilde entrecôte met frisse tomatensalsa’.
Klonk niet heel spannend, maar dit ging hem worden.

On Fire- Mme Charlotte entrecôte met tomatensalsa | zjojes

De slager zorgde voor een prachtig stuk entrecôte en ik haalde nog wat zoete aardappelen voor erbij.
Ik begon vast aan de salsa, aangezien de uien een uur moeten marineren in het citroensap, en langzaam maakte de man de barbecue aan.
Ik maakte van de zoete aardappelen, hasselback aardappelen. Wederom ontzettend makkelijk en o zo lekker.

Zoete aardappelen hasselback

Benodigdheden voor hasselback aardappelen:
* (zoete) aardappelen, het kan ook met gewone aardappelen. Gebruik dan wel vastkokende.
* olijfolie, ik gebruikte olijfolie met rode peper voor wat meer pit
* (gerookt) grof zeezout, aan gerookt zeezout zit iets meer smaak en past door de rooksmaak natuurlijk perfect bij een barbecue

Verwarm de oven voor op 220graden. Snijd de aardappelen voor ongeveer 2/3de in, zodat er schijfjes ontstaan die wel aan elkaar blijven zitten. Leg ze in een braadslee en smeer er olijfolie overheen. Zet ze ongeveer 20-30 minuten in de oven. Haal ze eruit als de aardappelen gaar zijn en de korst een beetje knapperig is. Sprenkel er wat zeezout over en eten maar!
Eventueel kun je tussen de schijfjes ook nog wat dunne uienringetjes doen. Ook erg lekker!

Je kan dit natuurlijk ook op de barbecue maken!

On Fire- Mme Charlotte entrecôte met tomatensalsa | zjojes

Een mooi stuk vlees heeft niet veel nodig, dus we smeerden hem alleen maar in met een klein beetje olijfolie.
Op de barbecue hebben we een gietijzeren rooster dat gloeiend heet wordt en dus perfect is voor dit stukje vlees.
Het vlees hebben we kort op de barbecue gelegd, maar lang genoeg dat hij niet meer enorm rood was aan de binnenkant. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat je lekker vindt. Wat peper en zout erop en het vlees kon gesneden worden.

On Fire- Mme Charlotte entrecôte met tomatensalsa | zjojes

De salade was heerlijk fris, zuur en een klein beetje pittig. Precies dat wat ik heerlijk vind in een salade. (ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de koriander weg heb gelaten, omdat ik daar echt niet van houd).
Wij hebben er in ieder geval enorm van gesmuld en hebben bijna moeten vechten voor de laatste stukjes vlees

On Fire- Mme Charlotte entrecôte met tomatensalsa | zjojes

En uiteraard marshmallows als toetje!

Voor de volgende keer ben ik weet ik nog even niet welk boek ik ga kiezen, dus we doen het ietsje anders. Jullie mogen een getal noemen tussen de 1 en de 230. Doen jullie weer mee?

Marshmallows

groetjes,
Joyce

4 gedachtes over “Jij bepaalt wat er op tafel staat #7

Geef een reactie

