Vlieg met me mee….

Als eerste mijn welgemeende excuses als je nu het o zo bekende nummer van Paul de Leeuw in je hoofd hebt. Maar ik vond het toch echt de meest passende titel. We zijn niet op vakantie geweest en hebben ook geen ballonvaart gemaakt. Nee, ik maakte luchtballonnen van papier!
Oooo, dat maak ik wel even, dacht ik nadat ik ze gevonden had. Kraanvogels waren, na vele proppen papier, een eitje en ballonnen weven moest me toch ook wel lukken. Ehm nee dus.

ballonnen Papermatrix

Op het blog van Papermatrix vind je verschillende patronen voor ballonnen die uit te printen zijn met een Cameo. Mijn eigen plan was: het patroon uitprinten en dan uitsnijden op papier van mijn keuze. Daar ging het dus al fout.
Door het zelf uitsnijden was het natuurlijk lang niet meer zo recht als dat het hoort te zijn. Dat idee belandde dus ook al snel in de prullenbak. Ik had dus toch een Cameo nodig, maar waar vind ik die? Lang leve Twitter! Maaike van Maaikoe reageerde als eerste, ze probeerde het patroon, maar ze kwam er niet uit. Ze verwees me naar Birgit van Made By Bir. Haar lukte het, uiteindelijk, wel! (mocht je ze ook willen maken, stuur Birgit gerust een berichtje!)

IMG_6318

En dan liggen er 6 papiertjes voor je neus en mag je aan de gang. Ik zette YouTube aan en begon. Overigens had ik het filmpje van te voren ook al bekeken en toen kreeg ik het benauwd. Ik snapte er namelijk geen biet van.
Gelukkig is het een stuk makkelijker als het papier voor je ligt. De eerste weefde ik een beetje onzeker, bang om het papier te scheuren, maar het resultaat mag er zijn. De andere 2 ballonnen gingen bijna helemaal vanzelf, want het is echt heel simpel.

ballonnen Papermatrixballonnen Papermatrix

Ik kan hier een hele beschrijving gaan zetten over hoe je ze moet maken, maar de 3 YouTube filmpjes zijn eigenlijk duidelijk genoeg.
Zorg wel voor goede lijm, een pincet en paperclips. De pincet heb je bij de laatste 2 rondjes die je moet weven echt nodig. Paperclips heb je nodig voor de stroken die je al geweven hebt bij elkaar te houden.

FullSizeRender(1)

Mocht je ze op willen hangen, denk dan ook even aan visdraad en een dunne naald. Ik prikte in het midden van de bovenkant van de ballon een klein gaatje met een naald en stak er de visdraad in. Met de pincet trok ik de draad door de ballon en legde er een knoopje in.
Ze passen ook weer goed bij mijn schommelende dames!
Vliegen jullie met me mee?

groetjes,
Joyce

11 gedachtes over “Vlieg met me mee….

  1. jootje74 zegt:

    Heerlijk weer zo’n originele blog post. Ik vind ze echt leuk! Maar niet zo maar even tussendoor gemaakt ben ik bang. Tenminste niet door mij. Maar… ik bewaar het idee. Voor als ik tijd over heb, ooit 🙂

    Like

    • zjojes zegt:

      Dank je!
      Het voordeel als je ze door Birgit van Made By Bir laat printen, dat ze al uitgesneden zijn.
      Je hoeft dus alleen maar te weven en te plakken.
      Aan een tak zijn ze inderdaad ook heel erg leuk!
      groetjes,
      Joyce

      Like

Geef een reactie

