Jij bepaalt wat er op tafel staat #5

Het kookboek ‘The Hairy Bikers’ Great Curries’ valt echt in de categorie ‘never judge a book by its cover’. Ik houd van mooie kookboeken en als ik The Hairy Bikers’ niet zou kennen, had ik het boek waarschijnlijk laten liggen.
Gelukkig kende ik ze wel en nam het boek vorig jaar mee uit Londen.
Ik heb er al aardig wat lekkers uit gemaakt, maar op een gegeven moment waren we curry-moe. Ja echt, het kan.

curry The hairy Bikers

Maruska koos bladzijde 128 en aangezien daar een plaatje stond, pakte ik de volgende bladzijde. ‘All-In-One Lamb Dhansak’.
Dhansak is een curry gemaakt van vlees, linzen en gekruid met onder andere komijn en gember.
In ons geval werd het een curry met lamsvlees.

curry The Hairy Bikers

In de curry moesten ook 2 jalapeno pepers met de zaden en zaadlijsten, maar aangezien het grut er ook gewoon van moet eten heb ik ze er toch maar uitgehaald.
Een kleine 2 uur moest het pruttelen in de oven. Ons huis rook dus ook de hele middag naar curry.

curry The hairy Bikers

Een klein uur voor etenstijd begon ik met het naanbrood, ook uit het boek, en even later zette ik de basmatirijst aan.
Mocht je nog een lekker recept zoeken voor naanbrood, ik gebruik deze als ik veel tijd heb. Maar heb ik wat minder tijd dan gebruik ik het recept uit het boek.

Ingredienten:
* 600gr bloem
* 2 theelepels bakpoeder
* 1/2 theelepel baking soda
* 2 eetlepels basterdsuiker
* 1 ei
* 300ml melk
* 2 eetlepels zonnebloemolie
* 25g boter

1. Verwam de oven voor op de hoogste stand van je oven, met een maximale temperatuur van 280graden. Laat hem opwarmen met de bakplaat in de oven. Meng de bloem, bakpoeder, baking soda en suiker in een keukenmachine. Klop het ei, de melk en de olie in een aparte kom. Als de keukenmachine draait voeg dan het melk mengsel toe totdat het mengsel een bal wordt. Uiteraard kun je dit ook allemaal met de hand doen. Het moet een stevig en plakkerig deeg zijn.
2. Strooi wat bloem op je aanrechtblad en leg daar de deegbal op. Deel het deeg in 6 porties en maak daar balletje van. Rol steeds 1 deegbal uit in een traanvorm. Rol hem dun uit, max 4mm dik, anders wordt het een te zwaar en dik brood.
3. Leg het brood op de bakplaat in de oven en laat hem ongeveer 2,5 minuut bakken. Hij moet wat opgeblazen zijn en bruin op de bovenkant.
4. Smelt wat boter in een pannetje en smeer de boter op het brood als je hem uit de oven hebt gehaald. Leg wat aluminiumfolie en een handdoek daarop om het brood warm te houden. Maak de andere porties op dezelfde manier.

curry The hairy Bikers

Een curry op de foto zetten is overigens nog niet zo makkelijk. Curry is natuurlijk om te eten, maar vaak ziet het er natuurlijk gewoon niet echt heel smakelijk uit.
Gelukkig hebben we heerlijk gegeten!
Weer een recept dat ik normaal gesproken over had geslagen, maar nu toch gemaakt heb.

Voor de volgende keer ben ik op zoek naar een pagina nr tussen de 14 en de 384. Hoogste tijd voor een Italiaans recept uit The River Café Klassiek Italiaans Kookboek. Helpen jullie weer mee?

groetjes,
Joyce

8 gedachtes over “Jij bepaalt wat er op tafel staat #5

  1. Door Mijn Roze Brilletje zegt:

    Hee wat leuk dat je dit gerecht ook echt gemaakt hebt , het ziet er heerlijk uit. Sinds we tig jaar geleden in engeland zijn geweest werd ik verliefd op curry, maar tot nu toe is het er nog nooit van gekomen het zelf te maken. Dit klinkt in ieder geval erg lekker!

    Like

  2. Denise Beckand zegt:

    Oh de Hairy Bikers, die zijn leuk!! Keek ik altijd naar; een stel gezellige kerels die van lekker eten houden.
    Naanbrood heb ik nog nooit zelfgemaakt, misschien toch eens proberen. Want als je het ooit vers gebakken gegeten hebt bij de een Indiaas restaurant wil je eigenlijk niet meer anders 😉

    Like

Geef een reactie

