Jij bepaalt wat er op tafel staat #4

De mislukking van vorige keer zijn we inmiddels weer vergeten, al moeten we er nog steeds erg om lachen hier in huis.
Dankzij Jootje en Myrna moest ik deze week een ‘Tajine van kip met citroen en olijven’ van David Loftus en een toetje ‘aardbeien en bernagie met geschaafde amandelen’ van Georgie Socratous maken.

Over de ingrediënten van de tajine maakte ik me niet druk. Allemaal herkenbare producten en het meeste heb ik standaard in huis.
Voor het toetje was het een heel ander verhaal. Of althans dat dacht ik. Want wat is bernagie?
Bernagie is komkommerkruid en ja, dat zijn dus bloemen. Iets wat ik al heel graag een keer wilde doen, bloemen in een gerecht verwerken.

JBWEOTS12

Via Google kwam al snel op BloomBites terecht, waar ze best een keuze hebben aan eetbare bloemen. Gelukkig ook de bloemen die ik nodig had.
In het toetje zit ook Pimm’s likeur. Iets waarvan ik als niet likeur drinker had gedacht dat het makkelijk te koop was en ook wel in een klein flesje, want ik had immers maar een scheutje nodig. Helaas pindakaas.
1 winkel had het (van de 4 slijterijen die ik afging), maar alleen in een grote fles met de hoofdprijs erop. Althans de hoofdprijs voor als je maar een scheutje nodig hebt.
Na wat advies gevraagd te hebben op Facebook, kocht ik bij de laatste slijterij sinaasappellikeur.

Terug naar het hoofdgerecht.
Een tajine van kip. Ik haalde mijn tajine uit de kast, zette die in een bak water (tegen het barsten) en kruidde de kip. Tot mijn grote verbazing werd er in het hele recept alleen maar gepraat over een pan en niet over een tajine. Dat kan niet en vond ik dus ook wel een beetje jammer, dus ik maakte het wel gewoon in de tajine. Werd hij ook nog eens gebruikt, want dat doe ik eigenlijk veel te weinig terwijl het zo lekker is.

JBWEOTS6JBWEOTS7

De kip werd gekruid met een mengsel van paprika-, komijn-, gember-, kurkuma- en kaneelpoeder. Dat rook uiteraard heerlijk!
Even aanbakken in de pan, dan in de tajine, even later de knoflook, uien, olijven, water en rozijnen erbij en pruttelen maar.
Na ruim een uur haalde ik de deksel van de tajine en er lagen heerlijke malse kippenpoten in. Couscous erbij en wat komkommer en smullen maar.
Oh man, wat was dit lekker! Gekruid en zoet en door de olijven wat meer bite. Heerlijk!

JBWEOTS8JBWEOTS9

Dan het toetje. Ook al zo lekker, heel simpel en het oogt natuurlijk prachtig door de mooie paarse bloemen.
Dus ik deel het recept, of mijn variatie erop, dan ook graag met jullie.

JBWEOTS10

Ingrediënten:
– 450gr aardbeien
– een scheut sinaasappellikeur (in het recept staat Pimm’s)
– 2 eetlepels poedersuiker
– 50gr geschaafde amandelen
– een handvol bernagiebloemen

Bereiding:
1. Verwarm de oven op 180graden en bekleed een bakplaat met papier. Snijd de aardbeien in stukjes. Giet er een flinke scheut likeur overheen en laat intrekken.
2. Was de geschaafde amandelen in een zeef en laat ze goed uitlekken. Doe ze in een kom en roer de poedersuiker er doorheen. Verdeel de amandelen over de bakplaat en zet ze 10-15min in de oven. Tot ze licht goudbruin zijn. Laat ze afkoelen.
3. Lepel de aardbeien in een schaal of op een bord en strooi de bernagie erover. Verkruimel de afgekoelde amandelen erover. Voeg eventueel nog wat likeur toe.
Mocht je het recept voor kinderen maken, dan kun je de likeur gewoon weglaten. Het grut snoepte hier overigens meer van de gesuikerde amandelen.

JBWEOTS11

Voor de volgende ‘Jij bepaalt wat er op tafel staat’ pak ik het boek ‘Great Curries’ van The Hairy Bikers. Al een aantal lekkere dingen uit gemaakt, maar we hebben al even geen curry meer gegeten.
Dus noem een bladzijde tussen de 13 en 359.
Bepaal jij nu wat er volgende keer op tafel staat?

groetjes,
Joyce

p.s. klik hier voor de eerdere ‘Jij bepaalt wat er op tafel staat’

12 gedachtes over “Jij bepaalt wat er op tafel staat #4

  1. Door Mijn Roze Brilletje zegt:

    Bij ons komt de tajine elke week uit de kast, heerlijk en de dag erna smaakt het vaak nog lekkerder vind ik omdat de kruiden er dan lekker in zijn getrokken, ik ga dit recept zeker een keer proberen, klinkt goed 👍 En, ik zou bladzijde 128 nemen, succes!

    Like

    • zjojes zegt:

      Oh heerlijk, dat je ieder week de tajine gebruikt!
      Op de door jou gekozen pagina staat eigenlijk een foto voor een nieuw hoofdstuk, maar ik neem gewoon de volgende bladzijde.
      Ik ga ‘ all-in-one lamb dhansak maken’. Dank je wel!
      X

      Like

    • zjojes zegt:

      Een theekopje van Oilily 🙂
      De door jou gekozen pagina is een nieuw hoofdstuk, dus er staat geen recept. Knap hoe 2 van de 3 mensen die reageren een pagina met foto kiezen haha.
      X

      Like

Geef een reactie

