Jij bepaalt wat er op tafel staat #2!

JBWEOTS1

10 dagen geleden plaatste ik mijn eerste ‘Jij bepaalt wat er op tafel staat’. Ik kreeg aardig wat reacties, dus keus genoeg.
Petra was de eerste die reageerde met blz. 158. Op die bladzijde staat, Tabbouleh- schuitjes met granaatappel. Een salade , dus daar mocht zeker nog wat bij.
Itsjits noemde blz 111, geroosterd piepkuiken met harissa en ingelegde citroen. Dat kan er vast prima bij, dus die zette ik ook op mijn lijstje.
Ik koos er nog een tomaten bulgur bij uit, de boodschappen werden besteld en zo ineens was het alweer zondag.

De ingelegde citroen haalde ik, voor het gemak, bij de Turkse supermarkt in plaats van zelf te maken.
De citroenen, harissa, kruiden en olijfolie werden gepureerd en de kuikens werden ermee ingesmeerd. Hup de koelkast in en intrekken maar.

Ruim een uur voor etenstijd mochten ze de oven in en een uurtje bruin bakken. Ik maakte ondertussen de bulgur en de tabbouleh.
Wat rook het heerlijk in de keuken!

We dekten de tafel, haalden de kuikens uit de oven en smulden van alles wat er voor ons stond!
Het enige wat tegenviel, vonden het grut en ik, was de marinade. Te citroenerig en wat bitter. Geen marinade die ik vaker zal maken, maar desondanks was het allemaal op!

JBWEOTS2

De tabbouleh was verrassend lekker en ontzettend simpel. Heerlijk als frisse en een beetje pittige salade bij bijvoorbeeld een barbecue. Ik deel dan ook heel graag het recept hier!
Je kan er schuitjes van maken door een schepje in een little gem sla blaadje te doen, zodat het makkelijk uit het vuistje te eten is. Ik serveerde het gewoon als salade.

JBWEOTS4

benodigdheden:
– 25gr bulgur
– 1 groot bosje platte peterselie, fijngehakt
– 3 (roma)tomaten, zonder pitjes en in kleine blokjes
– 4 lente-uitjes, in fijne ringetjes
– 100gr granaatappelpitjes
– 1/2 tl kaneel
– 1 tot 2 el olijfolie
– sap van 1 citroen
– peper en zout naar smaak
(- evt. little gem sla)

bereiding:
1. Kook de bulgur zoals op de verpakking staat. Spoel goed af onder koud water, laat uitlekken en doe in een grote kom.
2. Doe alle gesneden ingrediënten, de kaneel en granaatappelpitjes bij de bulgur en meng goed. Besprenkel met olijfolie zodat het mensgel goed bedekt is, maar niet dat het vet wordt. Doe het citroensap en wat peper en zout erbij.
(3. schep een flinke lepel tabbouleh in een blaadje sla)

JBWEOTS3

Dat is het en wauw, wat een smaakexplosie!

Volgende keer gaan we vegetarisch eten. Dankzij het boek van Yotam Ottolenghi, Plenty. Dus noem maar een pagina tussen 12 en 283.

groetjes,
Joyce

6 gedachtes over “Jij bepaalt wat er op tafel staat #2!

    • zjojes zegt:

      Leuk dat je meedoet, Judith!
      Jammergenoeg heb ik al 2 recepten die ik ga maken. Doe volgende keer gerust nog eens mee, misschien maak ik dan het recept op de door jou gekozen bladzijde.
      Op pag 19 van Plenty staat trouwens: Rode biet, yoghurt en relish van ingemaakte citroen.
      Groetjes,
      Joyce

      Like

Geef een reactie

