Jij bepaalt wat er op tafel staat!

Processed with VSCOcam with c1 preset

Een weekmenu maken. De ene week gaat het vanzelf, de andere keer heb je gewoonweg geen inspiratie.
Ik houd van kookboeken en heb er ook al aardig wat bij elkaar gespaard. Al kan er natuurlijk altijd meer bij.
Meestal probeer ik 1 dag in het weekend iets te maken uit een van mijn kookboeken.
Zo ook een vorige week zondag.
Bij het maken van het boodschappenlijstje op woensdag, bladerde ik mijn Mexicaanse kookboek van Thomasina Miers door, maar ik kon niet kiezen.
Gelukkig was Twitter in de buurt en vroeg ik mijn timeline om een getal te noemen tussen de 48 en 185.
Vrij snel kwamen er reacties, maar toeval of niet 3 mensen wisten te presteren om net de bladzijdes te noemen waar geen recept op stond, de volgende met vis (we zijn geen vis eters plus na een allergische reactie op tonijn durf ik het niet meer zo snel aan) en uiteindelijk noemde @tearsong bladzijde 142.
‘Chicken & Chorizo in an almond mole’.
Het recept nodigde mij in eerste instantie niet uit, want:
* Geen plaatje erbij, wat ik altijd erg spannend vind, want je hebt er echt geen idee van hoe het eruit ziet.
* ik ben geen chorizo liefhebber.

Maar goed, ik daagde Twitter uit, dus nu moest ik wel.

IMG_5354

Zondagochtend gooide ik de kip in de pan om te pocheren en bouillon te maken. Die liet ik even lekker pruttelen en daarna moest ik hem laten staan om af te koelen.
Een uur voor etenstijd begon ik aan het recept. De knoflook, ui en tomaten moest ik aanbakken in een droge hete koekenpan en daarna pureren in een blender.
De rozijnen, amandelen, stukjes witbrood met tijm, oregano en majoraan en sesamzaad werden in olie gebakken en mochten daarna ook de blender in.
De chorizo werd gebakken en het prutje uit de blender (ik begon nu wel te snappen waarom er geen foto’s bij het recept stonden) mocht erbij met de kip en wat kippenbouillon en dat mocht even pruttelen.
Ondertussen maakte ik de basmatirijst met peterselie en ui. Wat ook zeker een aanrader is uit dit boek!
Olijven en kappertjes voor iets meer bite en een tortilla erbij om er eventueel een wrap van te maken of om lekker te dippen en klaar.
Wat hebben we heerlijk gegeten!

IMG_1343

Het is me zo goed bevallen om me op deze manier te laten verrassen, dat ik het dit keer niet via twitter doe, maar gewoon op mijn blog.
Ik kan niet beloven dat we iedere zondag een recept op deze manier gaan maken, maar ik ga zeker proberen om dit vaker terug te laten komen.
Het volgende kookboek wat aan de beurt komt is Persiana. Willen jullie eens een bladzijde noemen tussen de 10 en 232?
Wie weet heb jij straks bepaalt wat hier op tafel staat!

groetjes,
Joyce

P.s. mocht je mijn giveaway gemist hebben, je kan nog meedoen t/m woensdag!

18 gedachtes over “Jij bepaalt wat er op tafel staat!

    • zjojes zegt:

      Bedankt voor je reactie!
      Op jouw gekozen pagina staat een stoofschotel, dus dat wordt een beetje veel bij de salade en de piepkuikens die de dames hierboven al uitgekozen hebben. 🙂
      Wie weet volgende keer!
      Groetjes!

      Like

    • zjojes zegt:

      Leuk dat je mee deed!
      Helaas waren de dames hierboven sneller en bevat het recept op jouw gekozen blz zeevruchten, dus ik moet hem helaas overslaan.
      Het mexicaanse kookboek is echt een aanrader.
      Lekker recept om zelf tortilla’s te maken staat erin en heel veel ander lekkers. Haar andere boek staat ook zeker op mijn verlanglijstje.
      Ik kwam het per toeval tegen toen wij 2 jaar geleden geheel toevallig in haar restaurant, Wahaca, in Londen ging eten. Echt zo heerlijk gegeten!
      Ik heb de engelse versie, omdat ik die toen direct kocht in Londen, maar er is ook een NL versie mocht je dat fijner vinden.
      Groetjes!

      Like

  1. Joyce zegt:

    Wat is hij te gek! !! 💟 word echt zo blij van elk blogg……

    En ik zou echt zooöooooo graag dat boek van uitgeverij snor willen. .. dus de kaarsjes aan, toverstokje in de aanslag en keihard wensen het universum in blazen🌟🌟

    Like

    • zjojes zegt:

      Dank je wel, jammergenoeg zitten er in jouw gekozen recept garnalen, dus die moet ik overslaan voor nu, aangezien ik ook piepkuikens ga maken.
      Misschien maak ik hem wel een andere keer!
      Groetjes!

      Like

Geef een reactie

